Når du skal udarbejde en studieordning, skal det foregå på baggrund af nogle konkrete skabeloner. Skabelonerne er opstillet i fold-ud kasser, der følger studieordningens opbygning. Her kan du både downloade skabelonerne samt finde vejledning og anbefalinger til udfyldelsen heraf.
I forbindelse med udarbejdelsen af en studieordning og udfyldelse af skabelonerne, kan du tage kontakt til SNUK, der kan guide og hjælpe dig i processen. Indstilling af studieordninger følger processen for studieordningsarbejdet.
Prodekanen for uddannelse har med uddannelseseftersynet besluttet, at det først er muligt at udarbejde en ny studieordning så denne træder i kraft året efter, at den eksisterende studieordning har haft et fuldt gennemløb.
|
|
|
|
Prodekanen for uddannelse har med uddannelseseftersynet besluttet, at ændringer i studieordninger ikke kan gennemføres før, at studieordningen har haft et fuldt gennemløb. Selvom en studieordning har haft et fuldt gennemløb, er det juridisk set ikke alle typer af ændringer som kan laves uden, at det udløser en ny studieordning. Samtidig vil det fortsat være op til vurdering i studienævn og af prodekan om en ændring kan gennemføres. Fagmiljøerne bedes derfor kontakte SNUK for hjælp til vurdering af om en ændring kan udarbejdes.
|
|
|
|
|
Det kan være vanskeligt at vurdere, hvornår ønskede ændringer til en studieordning udløser en ny studieordning og hvornår, der i stedet er tale om en revision af en eksisterende studieordning. Ved at kontakte SNUK, kan fagmiljøet få hjælp til den konkrete vurdering heraf.
Ovenstående er en oversigt over, hvilke ændringer, der kan udløse en ny studieordning og hvilke ændringer, der kan tilføjes under en revision. Vær opmærksom på, at oversigten er eksempler og ikke fastlagte regler. Der vil altid skulle foretages en individuel vurdering.
Indstillingsskemaet har til formål at præsentere den nye studieordningen og skabe gennemsigtighed i godkendelsesprocessen ved at tydeliggøre processen og de indkomne kommentarer til studieordningen. Indstillingsskemaet vedlægges som første side af studieordningen ved indstilling og bliver ikke en del af den endelige studieordning. I indstillingsskeamet finder du en vejledning til, hvordan skemaet udfyldes.
Indstillingsskemaet udfyldes løbende i processen og indeholder:
|
OBS: Skabelonen benyttes udelukkende ved indstilling af nye studieordninger. Ved en studieordningsændring benyttes skabelonen studieordningsændring.
I studieordningens andet afsnit Studieordningens struktur, er både fagbeskrivelser (se næste fold-ud kasse) samt et studiediagram.
Studiediagrammet er et visuelt overblik over uddannelsens fag, deres ECTS-vægtning og type - dvs., hvilke fag, der er obligatoriske og, hvilke fag, der er valgfag. For at kunne lave studiediagrammet, skal der udarbejdes en studieoversigt. Skabelonen kaldes studieoversigt, da den rummer flere informationer end studiediagrammet - f.eks. informationer om uddannelsens prøver og ressourcer. Studieoversigten har til formål at give fagmiljø, SNUK, studienævn, institut og prodekan et overblik over studieordningens censur, bedømmelse, variation i prøveformer, ressourceforbrug og progression. |
Studieoversigten indstilles som en del af studieordningen og efterfølger indstillingsskemaet.
Uddannelsens profil i form af Om uddannelsen beskrives i studieordningens første afsnit og skal give læseren et overordnet indtryk af uddannelsens formål, indhold, kandidaternes forventede nøglekompetencer samt hvilket arbejdsmarked uddannelsen sigter mod.
For at gøre dette, skal Om uddannelsen indeholde en todelt beskrivelse af:
Faglig profil | Beskriver i prosatekst uddannelsens formål, indhold, de studerendes vigtigste nøglekompetencer opnået på uddannelsen samt mulige arbejdsområder efter endt uddannelse. Den faglige profil kaldes i studieordningen "Uddannelsens faglige retning og vigtigste fagområder" Den faglige profil er vigtig, fordi den giver en helhedsorienteret præsentation af uddannelsen. Dette giver en forventningsafstemning i forhold til de studerendes uddannelsesvalg, inden de søger ind, samt hjælper dem efter endt uddannelse, ved at give en oversigt over de kompetencer, som de har fået med sig fra uddannelsen og, hvad de kan bruge dem til. Den faglige profil er samtidig et krav af uddannelsesbekendtgørelsen. Med andre ord svarer beskrivelsen i den faglige profil på spørgsmålene:
|
Kompetenceprofil | Beskriver, hvilket indhold som uddannelsen beskæftiger sig med og hvilke faglige og generiske kompetencer som den studerende erhverver gennem uddannelsen. Kompetenceprofilen udformes i punktform inddelt i kategorierne; viden, færdigheder og kompetencer og skal afspejle kvalifikationsrammens niveau. Kompetenceprofilen ses af de studerendes eksamensbevise. En velskrevet kompetenceprofil skal:
Vær opmærksom på, at kompetenceprofilen skal leve op til de faglige mindstekrav, hvis kandidaten skal have faglig kompetence til at undervise i et eller flere fag inden for gymnasiefagrækken. |
Om uddannelsen indstilles som en del af studieordningen og efterfølger studieoversigten.
Fagbeskrivelser er en del af studieordningens andet afsnit Studieordningens struktur. Studieordningens struktur indeholder både et studiediagram (se fold-ud kassen ovenfor) og fagbeskrivelser, der indeholder følgende elementer:
Fagbeskrivelsen |
Fagbeskrivelser indeholder blandt andet fagets titel samt følgende elementer:
|
Fagbeskrivelserne indstilles som en del af studieordningen og efterfølger skabelonen “om uddannelsen”.