Formålet beskriver den overordnede pædagogiske intention med faget, herunder hvad den studerende skal lære og relevansen af faget set i sammenhæng til uddannelsen som helhed og eventuelt i forhold til den studerendes senere beskæftigelse. Formålet er vigtigt, fordi det giver en helhedsorienteret præsentation af faget.
Formålet beskrives i prosatekst og i forholdsvis brede vendinger som på den ene side er specifikke og giver den studerende et tydeligt billede af og en forventningsafstemning med fagets indhold og hensigt og på den anden side er så tilpas generelle, at faget er robust over for mindre praktiske og didaktiske justeringer og over for udskiftninger af undervisere. Der gives herved mulighed for, at forskellige undervisere skal kunne undervise i faget og, at faget kan udvikle sig fra år til år.
Når du udarbejder formålet kan du med fordel sikre dig, at du dækkende beskriver formålets tre dele: den studerendes læringsudbytte, fagets indhold og pædagogiske intention og fagets relevans i forhold til uddannelsen som helhed:
Hvad skal den studerende lære? | ||
I første del af formålet beskrives den studerendes læringsudbytte i form af den viden, færdigheder og kompetencer som den studerende opnår gennem faget. De kompetencer som den studerende udvikler kan være både fagspecifikke (fx forståelse for den historiske udvikling) eller almene kompetencer (kunne samarbejde med, kritisk stillingtagen). Eksempel: Bacheloruddannelserne i international virksomhedskommunikation i tysk, fransk og spansk (2017), Faget: International markedskommunikation
Eksempel: Kandidatuddannelsen i teologi (2018), Faget: Gammelt testamente
|
Hvad handler faget om? | ||
I anden del af formålet beskrives fagets indhold og pædagogiske intention i form af fagets teoretiske, metodiske og tematiske indhold samt overordnede valg for pædagogisk tilrettelæggelse, herunder hvordan indholdet behandles. Eksempel: Bacheloruddannelsen i informationsvidenskab (2018), Faget: IT, menneske og samfund
Eksempel: Bacheloruddannelsen i litteraturhistorie (2018), Faget: Litteraturhistorie 1: oldtid til middelalder
|
Hvordan er faget relevant ift. uddannelsen som helhed og evt. ift. beskæftigelse? | ||
I tredje del af formålet beskrives fagets relevans ift. uddannelsen som helhed i form af, hvordan faget progressionsmæssigt hænger sammen med de øvrige uddannelseselementer i uddannelsen. Nogle fag bygger eksempelvis videre på kompetencer eller indhold i et andet fag eller danner fagligt eller analytisk grundlag for et senere fag på uddannelsen eller et sideløbende fag. Denne del af formålet kan desuden indeholde en beskrivelse af, hvordan faget er relevant set ift. den studerendes senere beskæftigelse. Eksempel: Bacheloruddannelsen i kunsthistorie (2018), Faget: Visuel analyse 1
Eksempel: Bacheloruddannelsen i historie (2018), Faget: Verdenshistorie og Danmarkshistorie 2
|