Love, bekendtgørelser, regler og strategier indgår i et hierarki. En regel må aldrig være i modstrid med reglen over i hierarkiet. Eksempelvis må AU's regler om prøver ikke være i modstrid med eksamensbekendtgørelsen. Dermed skal studieordninger leve op til alle regler ovenover dens placering i hierarkiet.
|
Alle love og bekendtgørelser kan findes på www.retsinformation.dk, som er den officielle og alment tilgængelige adgang til retsregler i Danmark.
Hvis loven er forældet, vil der stå historisk med grå skrift som baggrund. I så fald kan den nyeste udgave findes i menuen til højre på siden. Husk at der kan gemme sig efterfølgende lovændringer i kolonnen til højre (Senere ændringer i forskriften), også selvom der ikke står Historisk i baggrunden.
Love |
BekendtgørelserVedrørende eksamen, merit og karaktergivning Gældende for heltidsuddannelser Gældende for deltidsuddannelser Særligt for gymnasierettede uddannelser Øvrige: |
AU's regler
|
Fakultetets delpolitikker og strategier
|
Vedtagne retningslinjer for studienævn på Arts |
Bologna-processen er ikke en del af det retlige hierarki, men studieordninger på Arts skal leve op til aftalerne af bologna-processen, da Danmark medvirker i dette europæiske samarbejde om at skabe et fælles rum for videregående uddannelser i Europa. Læs mere om Bologna-processen under om studieordninger.
I Danmark har anvendelsen af ECTS været obligatorisk i alle danske videregående uddannelser siden 2001.
ECTS står for European Credit Transfer System. ECTS-systemet er et internationalt pointsystem der er konstrueret, så et års fuldtidsuddannelse udgør 60 ECTS-point. ECTS er således en angivelse for den arbejdsbelastning som gennemførelsen af et givet fag eller uddannelsesforløb er normeret til.
I fælles, europæisk sammenhæng betyder det, at en typisk fuldtidsstuderende forventes at have en arbejdsbyrde på mellem 1.500 og 1.800 timer på et studieår for at realisere de faglige mål for en uddannelse. I udarbejdelsen af studieordninger skal fagmiljøet tage højde for om den studerendes arbejdsbelastning og fagenes faglige mål svarer til fagenes angivne ECTS normering.