Du kan bruge tjeklisten til at tjekke om den studieordning, du er i gang med at udarbejde lever op til alle gældende krav. Tjeklisten er udarbejdet på baggrund af relevante bekendtgørelserne for videregående uddannelser samt på baggrund af øvrige retningslinjer på Arts som f.eks. uddannelseseftersynet (læs mere her). Bemærk, at der gælder særlige regler for Uddannelsen i konferencetolkning (se bekendtgørelse) samt Erasmus Mundus uddannelser (se bekendtgørelse), som er underlagt yderligere bekendtgørelser.
Studieordninger på Arts skal være:
Bacheloruddannelse
Bachelortilvalg
|
Kandidatuddannelser
Kandidattilvalg
|
Masteruddannelser
|
Studieordningen skal indeholde:
overgangsregler, som beskriver, hvordan studerende kan overflyttes fra ældre ordning til den nye ordning.
en plan for, hvornår der sidste gang udbydes undervisning og eksamen i de enkelte fag på tidligere studieordning.
rammer for færdiggørelse af uddannelsen.
SNUK vil typisk komme med et udkast til disse bestemmelser.
Bacheloruddannelse og bachelortilvalg
|
Kandidatuddannelser og kandidattilvalg
|
Masteruddannelser
|
Bacheloruddannelse
Bachelortilvalg
|
Kandidatuddannelser og kandidattilvalgUddannelsen består af 120 ECTS-point.
Kandidattilvalg
|
Masteruddannelser
|
Fag og valgfag
|
Valgfag
|
Bacheloruddannelse
|
Kandidatuddannelser
|
Masteruddannelser
|
Bacheloruddannelse og bachelortilvalg
|
Kandidatuddannelser og kandidattilvalg
|
Masteruddannelser
|
Bacheloruddannelse og bachelortilvalg
|
Kandidatuddannelser og kandidattilvalg
|
Masteruddannelser
|
Formålet med eksamen er at bedømme, i hvilken grad den studerende opfylder de faglige mål, der er fastsat for uddannelsens fag eller fagelementer i studieordningen. Den afsluttende prøve giver grundlag for udstedelse af eksamensbevis.
Der må ikke være valgfrihed mellem prøveformer inden for et fag.
Prøveformerne skal være beskrevet klart, præcist og entydigt.
Uddannelsen skal indeholde en variation af prøveformer, der afspejler undervisningens indhold og arbejdsformer:
Der skal være alignment mellem kvalifikationsramme, kompetenceprofil, formål, faglige mål, undervisningsform og prøveformer (herunder omprøveformer)
Der skal være overensstemmelse mellem ECTS-vægt og arbejdsbelastning.
Følgende prøveformer kan vælges: Fri hjemmeopgave (evt. med produkt), bunden hjemmeopgave, mundtlig (med eller uden forberedelse), mundtlig med synopsis, skriftlig under tilsyn, portfolio, undervisningsdeltagelse
Undervisningsdeltagelse som prøveform: Bedømmes af underviseren (ingen censur) og med bedømmelsen Bestået/Ikke bestået.
Krav til deltagelse i undervisning skal specificeres, gælder både omfang og indhold. Der skal defineres en omprøveform.
Forudsætningskrav i form af undervisningsdeltagelse: Krav til deltagelse i undervisning skal specificeres, gælder både omfang og indhold. Der skal defineres en omprøveform.
Ved gruppeprøver er der angivet relevante bestemmelser, herunder omfang. Det skal fremgå, at den enkelte deltagers bidrag skal være en afrundet helhed, der kan identificeres, at prøven bedømmes individuelt, og hvor stor en andel deltagernes fællesbidrag må udgøre.
Der er angivet, hvor mange studerende der kan være i en gruppe.
Ved mundtlig gruppeprøve er eksaminationens varighed tilpasset antallet af studerende.
Det skal være muligt at gå til omprøve individuelt. Ved prøver, hvor den ordinære prøve kun kan aflægges i grupper fastsættes derfor en omprøve med mulighed for aflæggelse af eksamen individuelt.
Eksamensformer i forbindelse med reeksamination vælges ud fra en overvejelse over, at de skal være mulige at gennemføre på den (kortere) tid, der er til rådighed.
Krav til, at eksamen på 5. semester skal have karakter af portfolio-eksamen, eller en lignende eksamensform, der inddrager eksamen i undervisningsforløbet.
Det angives i studieordningen, hvorvidt der er krav om læsning af tekster på fremmedsprog og angivelse af, hvilket kendskab til fremmedsproget eller fremmedsprogene dette forudsætter. |
I studieordningen skal der angives fagenes eksamenssprog. Der gælder følgende regler for eksamens- og undervisningssprog ift., hvilket sprog uddannelsen er udbudt på:
Uddannelses- | Undervisningssprog | Den studerendes eksamenssprog på faget | |
|
| skal som udgangspunkt være: | kan være: |
Dansk | Dansk | Dansk | Engelsk hvis underviser tillader det |
Engelsk | Engelsk | Dansk, hvis underviser tillader det | |
Engelsk
| Engelsk | Engelsk | Dansk, hvis underviser tillader det |
Såfremt en uddannelse indeholder projektorienteret forløb, skal studieordningen leve op til følgende krav:
Et projektorienteret forløb indgår i uddannelsen som en integreret del af uddannelsens fag og afsluttes med en prøve. I studieordningen angives omfang i ECTS-point og mål for læringsudbytte.
Universitetet skal sikre, at den studerende under et projektorienteret forløb opnår målene for læringsudbyttet. Endvidere giver universitetet den studerende faglig vejledning som led i forløbet.
Hvis et projektorienteret forløb foregår i tilknytning til områder uden for universitetet, skal forløbet godkendes af universitetet, inden den studerende påbegynder dette. I universitetets godkendelse indgår, at forløbet er fagligt relevant for uddannelsen og kan tilrettelægges inden for uddannelsens normerede studietid.
OBS! Der kan ikke indgå et projektorienteret forløb i masteruddannelser.
Såfremt en uddannelse indeholder udlagt undervisning, skal studieordningen leve op til følgende krav:
Placeringen af uddannelsesdele angivet i ECTS-point, som skal gennemføres ved det danske universitet og ved uddannelsesstedet i udlandet.
Særlige regler om undervisning og afholdelse af eksamen m.v. for de uddannelseselementer, som gennemføres i udlandet.
Det danske universitet skal sikre, at:
tilrettelæggelsen m.v. af uddannelsen følger danske uddannelsesregler,
undervisningen i udlandet tilrettelægges særligt for de studerende, der er optaget på uddannelsen, herunder at det danske universitet bestemmer kravene til undervisningens faglige indhold og afholdelse af prøver m.v., og
udbuddet af den uddannelse, hvori indgår udlagt undervisning, annonceres tydeligt, sådan at ansøgere oplyses om, at en del af uddannelsens uddannelseselementer skal gennemføres i udlandet.
Ved udlagt undervisning kan der henlægges op til 60 ECTS-point af uddannelseselementerne på en bacheloruddannelse og op til 30 ECTS-point af uddannelseselementerne på en kandidatuddannelse.
OBS! Der kan ikke indgå udlagt undervisning i masteruddannelser.
Såfremt en uddannelse retter sig mod undervisning i gymnasiale uddannelser, skal studieordningen leve op til følgende krav:
Udbud af universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser skal sikre, at den studerende kan opnå faglig kompetence i to fag (centralt fag og sidefag) inden for fagrækken i de gymnasiale uddannelser, uanset ved hvilket universitet bachelor- og kandidateksamen er gennemført og bestået. Kandidaten skal dermed leve op til de faglige mindstekrav.
OBS! Masteruddannelser kan ikke uddanne til gymnasiefagrækken og der er dermed ikke krav om at leve op til de faglige mindstekrav.