Da kvaliteten af de faglige mål er tæt knyttet til kvaliteten af bedømmelsen i prøvesituationen og kvaliteten af den studerendes progression gennem uddannelsen som helhed, er det vigtigt, at de faglige mål er eksplicitte og så klart beskrevet, at de kan danne grundlag for vurdering af graden af målopfyldelse, og så de tydeligt formidler den studerendes progression.
Progression op gennem en uddannelse optræder i flere dimensioner, bl.a.:
Tematisk:I kraft af at nye genstandsfelter introduceres (horisontal progression). |
Eksempel: Fagene Regionalt tema, Bacheloruddannelsen i antropologi
|
Stigende kompleksitet i kundskabsniveau:Viden, færdigheder og kompetencer beherskes med stigende kompleksitet og/eller sikkerhed og selvstændighed (vertikal progression) |
Eksempel: Fagene Sprog og kommunikation I og Sprog og kommunikation II, Bacheloruddannelsen i spansk og spanskamerikansk sprog, litteratur og kultur
|
Stigende kompleksitet i en kontekstKompleksiteten skal stige i den kontekst, hvori de pågældende kundskaber skal demonstreres. |
Eksempel: Faget Kunst- og visualitetshistorie 1 og 2, Bacheloruddannelsen i kunsthistorie
|