Faglige mål, også kaldet læringsmål, beskriver, hvilken viden, færdigheder og kompetencer, som den studerende skal kunne udprøves i ved fagets afsluttende prøve for at sandsynliggøre, at vedkommende besidder de kompetencer faget sigter på at udvikle.
De faglige mål konstrueres på baggrund af fagets formål. De faglige mål vil altid være udtryk for et udvalg og de vil dermed aldrig være dækkende for det samlede formål med faget. Ikke desto mindre er de faglige mål vigtige. Dels fordi de jf karakterbekendtgørelsen danner grundlag for den afsluttende bedømmelse, dels fordi det giver det mest tydelige indblik i, hvad den studerende skal gøre for at opfyldet fagets formål og dermed kan støtte den studerendes arbejde med det faglige indhold. Endelig skaber klare faglige mål et solidt afsæt for peer feedback.
Du kan formulere de faglige mål med udgangspunkt i følgende fire anbefalinger:
1. Indfang de centrale kvalifikationer ift. fagets formål.Mange faglige mål og et højt deltaljeringsniveau sikrer ikke i sig selv udtømmende udprøvning og entydighed i bedømmelsesgrundlaget. De udvalgte faglige mål bør vurderes kritisk ift., hvordan de forholder sig til fagets formål. Brug 6-8 faglige mål pr. fag. |
2. Inddel de faglige mål i viden, færdigheder og kompetencer.Det betyder ikke, at alle fag skal indeholde faglige mål inden for alle tre kategorier, men kravet vil bidrage til, at spørgsmålet om alle tre kategorier diskuteres. Brug begrebsafklaringen for viden, færdigheder og kompetencer til at kende forskel på kategorierne og til at placere de faglige mål korrekt. |
3. Opbyg de faglige mål med aktive verber, substantiver og kontekstbeskrivelse.
Eksempel: Bacheloruddannelsen i filosofi (2018), Faget: Etik.
Eksempel: Bacheloruddannelsen i engelsk (2018), Faget: English linguistics 1: Levels of language.
|
4. Tænk over fagets placering i studieordningen.Sørg for at fagets placering i studieordningen matcher studieordningens helhed, den studerendes faglige forudsætninger samt omfanget af faget. Sørg ligeledes for en tydelig progression i taksonomiske niveauer på tværs af fag. Se mere under Viden, færdigheder og kompetencer. Mangler du inspiration til at udforme de faglige mål, så kan du downloade et handout med en øvelse på 5 korte trin herunder. |
Mangler du inspiration til at udforme de faglige mål, så kan du downloade et handout med en øvelse på 5 korte trin:
Bedømmelseskriterierne kaldes i bekendtgørelser og i studieordningerne kriterier for vurdering af opfyldelse af de faglige mål. Bedømmelseskriterier har to vigtige funktioner:
|
Bedømmelseskriterierne beskriver altså, hvordan graden af målopfyldelse vurderes. De svarer med andre ord på spørgsmål som:
|
Eksempler på, hvad der typisk indgår i vurdering af graden af målopfyldelse, kan være:
|
På BA Antrologi har man drøftet følgende mulige bedømmelseskriterier i faget “Udvidet Antropologisk Teori”:
Bedømmelseskriterier Ved bedømmelsen af graden af målopfyldelse lægges vægt på, at den studerende:
De faglige mål Viden:
Færdigheder:
Kompetencer:
|
Bemærk: Bedømmelseskriterier er nyt i studieordninger på Arts. Vi anbefaler, at fagmiljøerne i forbindelse med udvikling af bedømmelseskriterier udarbejder og afprøver disse inden de implementeres i studieordningen. SNUK og CUDiM bidrager gerne og arbejder også løbende på bedre vejledning om bedømmelseskriterier.