Der er flere forskellige variationer af skriftlige prøveformer. Fælles for dem er, at de udelukkende baserer sig på skriftlig kommunikation. Da gennemførelse og bedømmelse af prøven er forskudt i tid og rum betyder det, at det ikke er muligt for eksaminatorer og eventuelle censorer at spørge uddybende til den studerendes udsagn, men at bedømmelsen udelukkende baseres på den umiddelbare forståelse af det skrevne.
En bunden hjemmeopgave afvikles inden for en given, kortere tidsperiode. Ofte er emnet afgrænset af underviseren, hvor den studerende får udleveret et spørgsmål/emne som den studerende skal behandle på en bestemt måde. En bunden hjemmeopgave kan dog godt give den studerende mulighed for at formulere sin egen problemformulering inden for et givet emne og blot være tidslig afgrænset.
Didaktiske overvejelser: |
|
Ressourcemæssige overvejelser: |
|
Administrative og juridiske overvejelser: |
|
Fri hjemmeopgave og fri hjemmeopgave med produkt har modsat den bundne hjemmeopgave ikke en given kortere tidsperiode, men giver den studerende mulighed for at arbejde med eksamen i en længere udstrakt periode. Problemformulering og emne er ofte bestemt af den studerende selv inden for fagets ramme, men den frie hjemmeopgave kan også være afgrænset, så der stilles specifikke krav til opgaven - f.eks. sammenligning af to teoretiske positioner eller andre faglige afgrænsninger som er defineret af underviser. Frie hjemmeopgaver kan indeholde et produkt.
Didaktiske overvejelser: |
|
Ressourcemæssige overvejelser: |
|
Administrative og juridiske overvejelser: |
|
I undervisningssituationen kan fag med portfolio-eksamen minde om fag, der har undervisningsdeltagelse som prøveform, men der er afgørende forskelle på både bedømmelsesgrundlag og administrative procedurer. Også i fag med portfolio-eksamen udarbejder de studerende undervejs en række produkter, som indgår i den afsluttende bedømmelse. Den store forskel er, at den studerende efter endt undervisning samler disse produkter og afleverer dem til en samlet bedømmelse. Portfolio-eksamen indebære således ikke en løbende bedømmelse af de studerendes arbejde og giver mulighed for løbende brug af feedback.
Didaktiske overvejelser: |
|
Ressourcemæssige overvejelser: |
|
Administrative og juridiske overvejelser: |
|
Standardiserede prøver kan tage flere former, men refereres ofte til som multiple choice test. Det kan eksempelvis tage form af:
Didaktiske overvejelser: |
|
Ressourcemæssige overvejelser: |
|
Administrative og juridiske overvejelser: |
|
Skriftlige prøver under tilsyn kan foregå med eller uden brug af computer, hvor den studerende stilles opgaver under tilsyn inden for en kortere given tidsperiode.
Didaktiske overvejelser: |
|
Ressourcemæssige overvejelser: |
|
Administrative og juridiske overvejelser: |
|